4 DŮVODY PROČ SE VYHNOUT CUKRU NEJEN O VÁNOCÍCH

Cukr se stal v poslední době velmi diskutovaným a kontroverzním tématem a počet jeho odpůrců roste. Někteří lidé ho označují dokonce za jed a tvrdí, že by měl být striktně vyřazen z jídelníčku vzhledem k jeho nepříznivým dopadům na lidské zdraví. Jedná se o skutečné nebezpečí pro člověka? A co když sladké chuti prostě odolat nejde? Pojďme se společně cukru podívat na zub :-)

 

Následkem nadměrné konzumace cukru je nejčastěji obezita, diabetes, výskyt zubního kazu, další civilizační onemocnění, ale i například problémy s psychikou, s koncentrací či s udržením pozornosti.

 

Jednu z nejhorších závislostí si budujeme nesprávnými stravovacími návyky již od dětství. Boj s cukrovou závislostí bývá horší než boj se závislostí na kouření. Cukrová invaze je výsledkem průmyslové revoluce, která zapříčinila snadný přístup k cukru každému člověku.

 

Než si řekneme něco o “zdravějších” alternativách bílého řepného cukru, zde jsou důvody, proč by měl být bílý cukr vyřazen z jídelníčku:

 

CUKR JE POTRTAVA PRO KVASINKY A PARAZITY VE STŘEVECH

Konzumace cukru potlačuje imunitní systém krmením špatných bakterií ve střevech, stejně jako konzumace jogurtu a jiných fermentovaných potravin pomáhá krmení „dobrých“ bakterií probiotiky. Cukr přispívá k rozmnožování kvasinek Candida a parazitů–ti cukr zbožňují. 

Konzumace cukru oslabuje imunitní systém, který sídlí ze 70% v našich střevech. Biliony mikrobů sídlících v našem trávicím traktu jsou životně důležité pro každého z nás, mouhou nám prospívat, ale i škodit. Ovlivňují naše fyzické i psychické zdraví, rozhodují o tom, jak budeme vstřebávat živiny z jídla, pomáhají nám jídlo trávit - v tom optimálním případě, rozhodují o tom, zda náš imunitní systém spustí adekvátní reakci proti nepříteli a nebo tu neadekvátní - proti vlastnímu tělu (autoimunitní onemocnění). Mikrobiotu můžeme rozdělit na benefiční a oportunistické bakterie, obě složky jsou důležité, ale musí být v rovnováze. Oportunisté se živí cukrem a pokud se díky jeho nadbytku přemnoží, začnou hubit benefiční bakterie a následkem je nespočet zdravotních problémů. Cukrem se takè živí kvasinka Candida albicans, která může napadnout všechny orgány včetně srdce.

(Zdroj; GAPS terapeutický protokol, https://microbiomejournal.biomedcentral.com)

 

CUKR ZVYŠUJE HLADINU GLUKÓZY V KRVI

Vysoká hladina cukru v krvi může vést k problémům s cévami a vést k srdečním onemocněním. Může také přispět k problémům s plodností, cukrovce a obezitě. 

Dlouhodobě vysoká hladina cukru v krvi je prvopočátek pro metabolický syndrom, který s sebou nese další závažná chronická onemocnění, jako je inzulinová rezistence a s ní vznik cukrovky druhého typu, syndromu polycystických ovarií, zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění a alzheimerovy demence.

Zdroj: alzheimer je cukrovka, dietdoctor.com

 

CUKR JSOU PRÁZDNÉ KALORIE

Rafinovaný bílý cukr obsahuje prázdné kalorie, ze kterých tělo nedokáže čerpat živiny a navíc neobsahuje vlákninu, která pomáhá vstřebávání cukru zpomalit. Při konzumaci cukru vytváříme krátkodobý pocit energie, která se velmi rychle vyčerpává.

 

CUKR ZPŮSOBUJE ZÁVISLOST

Možná si říkáte, jak může cukr způsobovat závislost? Vždyť je získávaný z cukrové řepy, která jako každá jiná rostlina obsahuje živiny a fytochemikálie. Výsledný produkt je čistá sacharóza, která vzniká rafinací cukrové řepy, při níž dochází k odstranění všech živin. Když je sacharóza součástí celého jídla, vstupuje do našeho systému, vstřebává se pozvolna a poskytuje kromě energie také řadu živin. V případě izolace sacharózy cukr působí v těle jako droga. Přílišná konzumace rafinovaného cukru způsobuje extrémní kolísání hladiny krevního cukru, hormonů a neurotransmiterů. 

 

Transformace závislosti na cukru v pubertě v jiné formy závislosti je velmi běžná záležitost, kterou musí brát na vědomí rodiče a jít nejen svým dětem příkladem ve vytváření správných stravovacích návycích.

 

POZOR! Bílý cukr bývá obsažen i v produktech ze supermarketů či v jídlech, která si kupujeme ve fastfoodech či v restauracích. Důvod? Cukr je velmi lacinný zdroj prázdné energie, který navíc pokrmům dodává chuť, na které si postupně budujeme větší a větší závislost.

 

AdobeStock_220673246

 

Konzumace jednoduchých cukrů by měla být bezesporu omezena a zdroj energie jednoduchých cukrů by měl být pečlivě zvažován, tak aby kromě kalorií obsahoval i mikroživiny a vlákninu, která pomáhá snižovat hladinu krevního cukru. Při chuti na sladké je vhodné sáhnout po kousku ovoce a pokud přeci jen rádi “cukrujete”, dejte přednost přírodním sladidlům jako například kokosový cukr, datlový cukrxylitol, erythritol, které oproti rafinovanému bílému cukru mají nesporné výhody.

 

  • mají nižší glykemický index
  • obsahují méně kalorií
  • mají nižší obsah fruktózy
  • lahodná chuť a vůně datlového a kokosového cukru
  • kokosový cukr má ekologický význam pro životní prostředí
  • datlový a kokosový cukr obsahují živiny a vlákninu
  • erythritol je nízkokalorické sladidlo, které je vhodné i pro diabetiky
  • březový cukr neboli xylitol přispívá k zachování mineralizace zubů

 

Věděli jste že?

Kokosový cukr nejen skvěle chutná a obsahuje živiny, navíc má jeho spotřeba i ekologický význam. Při pěstování palmy olejné na plantážích v monokulturách dochází k narušování půdou chemikáliemi a orbou a k následnému ničení okolní fauny a flory. Na rozdíl od palmového oleje se palmový kokosový cukr vyrábí šetrným udržitelným způsobem. Palmy se pro svou mízu místo kácení a rozřezání udržují. Organizace světové banky pro výživu a zemědělství (FAO) uvedla, že palmy dokáží produkovat mízu pro výrobu cukru až 100 let. Jedná se o velmi přínosné odvětví pro životní prostředí s využitím tradičních technik výroby.

 

Na závěr!

Zde obzvlášť platí pravidlo, že všeho moc škodí. Zdravější náhrady bílého cukru bývají sice opěvovány, ale například kokosový cukr obsahuje 70–80% sacharózy, která je tvořena právě fruktózou z 50%. U obézních lidí může kokosový cukru  vyvolat metabolický syndrom. V případě, že používáte přírodní sladidlo, mějte na paměti, že se jedná stále o sladilo, o sladkou chuť, které bychom si měly vážit a nezneužívat jejích zdrojů. Přírodní sladidla jsou zdravější než bílý cukr (sacharóza) ale horší než vyřazení cukru z jídelníčku zcela.