Strava v souladu s ženským cyklem

Jídlo si většina z nás vybírá podle chuti a příležitosti. Víte ale o tom, že nám dělá dobře řídit se také tím, v jaké jsme fázi cyklu? To, co jíme, ovlivňuje naprosto vše – naši náladu i fyzické zdraví. Není proto žádné překvapení, že má obrovský dopad také na ženskou vitalitu. Pojďte se s námi podívat, proč tomu tak je a co nám během jednotlivých fází může přijít nejvíce vhod. 

Jídlo podle ženského cyklu

Celé potraviny – to nejlepší pro hormonální rovnováhu

V průběhu celého měsíce ženám nejrůznějším způsobem kolísají hladiny hormonů, jako je estrogen, progesteron a testosteron. Na všechny z nich má vliv jídlo – některé vyvádí z rovnováhy, jiné zase harmonizuje. Obecně platí, že konzumace celých (tedy nezpracovaných) potravin je tím nejlepším, co pro své zdraví můžeme udělat. Třeba tak akorát dlouhé přestávky mezi jednotlivými jídly a co nejméně pokrmů s vysokým obsahem cukru ovlivňují hladinu cukru v krvi a ve výsledku mají dopad na hladinu kortizolu a střídání nálad. 

 

Menstruační cyklus = ukazatel ženského zdraví

Menstruace bývá rychlým měřítkem celkového zdraví ženy, důležitý je její průběh i pravidelnost. Ukazuje, zda je žena zdravá a dostatečně ,,zabezpečená” pro reprodukci. Protože početí není nezbytné pro přežití, často je reprodukční systém ten první, který se ,,vypne” v době nemoci nebo stresu. Proč to ženské tělo dělá? Aby nedošlo k otěhotnění v prostředí, které pro plod není optimální. Historicky se to dělo např. v době hladomoru nebo jiných život ohrožujících okolností. Moderní ženy se sice ve většině případů nemusí bát o život, stres, nedostatek správné výživy nebo nerovnováha hormonů má však stejný efekt. 

 

Většina žen ve věku 12-50 let má 10-12 cyklů ročně. Každý cyklus trvá většinou 28-35 dní. Občasná odchylka je normální, konzistentní cyklus je ale znamením, že je vše v pořádku. 

 

Fáze ženského cyklu a jídlo

Za hlavní událost měsíce většina žen považuje menstruaci. Ve skutečnosti ale máme hned 4 veledůležité fáze:  

  • Menstruační fáze (cca 1. – 5. den)

První den krvácení = první den celého cyklu. Délka menstruace může být různá, za normální se považuje 2-7 dnů (i když většina žen krvácí mezi 3-5 dny). 
Co se děje v těle: Během menstruace se tělo zbavuje děložní sliznice z předchozího cyklu. Všechny hormony jsou v této době nízké, na konci fáze začnou stoupat estrogeny a FSH (folikuly stimulující hormon). 

Co jíst: Omezte příjem tučných a slaných jídel a pijte bylinkový čaj, třeba heřmánkový, který pomáhá k celkové pohodě. Podle síly menstruace může přijít vhod zvýšený příjem železa. Protože menstruace je vlastně taková řízená zánětlivá reakce odstraňující děložní výstelku, dobré jsou protizánětlivé potraviny (a naopak se nedoporučuje sladké, které zánět podporuje). 

červené maso, tmavá listová zelenina, brokolice, pomeranče, červená a zelená paprika, ananas, jahody, mango

 

  • Folikulární fáze (cca 7. – 16. den)

Od posledního dne krvácení do ovulace se tělo soustředí na výživu a růst folikulů. 

Co se děje v těle: V této fázi hladiny estrogenů znovu stoupají a vajíčka tak připravují na nadcházející fázi ovulace. Ženské tělo si může šetřit zásoby sacharidů a má zvýšenou schopnost spalovat tuky. Energie se celkově zvyšuje a je vhodný čas se zaměřit na náročnější aktivity, jako je třeba silový trénink. Konec folikulární fáze se nese ve znamení ovulace, kdy folikul praskne a uvolní vajíčko připravené k oplodnění. 

Co jíst: Nyní tělo potřebuje více sacharidů. Ruku v ruce s nimi je důležitý příjem bílkovin a neuškodí dále dodávat železo a vitamin C (doplní zásoby, které se vyčerpaly během menstruace). Hodí se začlenit naklíčené a fermentované potraviny, které metabolizují estrogen.

kimchi, klíčky, ovesné vločky, hrášek, fazole, čočka, drůbež, vejce, paprika, pomeranče 

 

  • Ovulační fáze (cca 16. – 21. den)

Bezprostředně po ovulaci se ženské tělo dále chystá na uchycení oplozeného vajíčka do dělohy. 

Co se děje v těle: Během luteální fáze progesteron stoupá, což vede k pokračujícímu růstu děložní výstelky plné živin (aby se oplozené vajíčko případně mělo dobře). Klíčovou roli nyní hraje dominantní folikul, tzv. corpus luteum, žluté tělísko. Ten je zodpovědný za vylučování progesteronu, důležitého, pokud je vajíčko oplodněno. 

Co jíst: Teď je čas jíst potraviny podporující játra, která jsou čističkou našeho organismu. 

listová zelenina, mandle, kysané zelí, kokosový jogurt

  • Luteální / premenstruační fáze (cca 21. – 28. den)

Cca týden před menstruací ženské tělo dostává zprávu, že nebylo oplodněno. Začíná se tedy připravovat na vyloučení děložní sliznice a další opakování cyklu. 

Co se děje v těle: Žluté tělísko v této době začíná odumírat a bere si s sebou progesteron. Také estrogen zůstává nižší. U mnoha žen nastává čas k premenstruačnímu syndromu neboli PMS. O co ve skutečnosti jde? Tento stav se děje v důsledku nízké hladiny progesteronu, která obvykle nastává v důsledku špatné tvorby folikulů, anebo neúspěšné ovulaci (když vajíčko nebylo dostatečně zdravé nebo k ovulaci vůbec nedošlo). 

Co jíst: Aktuálně dělá ženám nejvíce dobře konzumace potravin stimulujících serotonin. Užitečné je také přidání více zdravých tuků. Proti únavě a nízkému libidu pomáhá potrava bohatá na hořčík (tedy i hořká čokoláda). Protože se menstruace blíží, je dobré se zaměřit na potraviny, které potlačují křeče, a vyhnout se kofeinu, alkoholu, přidané soli a syceným nápojům. 

quinoa, pohanka, avokádo, ořechy, losos, špenát, dýňová semínka, hořká čokoláda

 

GOODIE přináší řadu produktů pro spokojený cyklus

GOODIE maca

MACA 4X POWER BIO

Dělá dobře hormonálnímu systému a dává nepřekonatelnou sílu. 

 

přírodní intimní mýdlo GOODIE

PŘÍRODNÍ MÝDLO - INTIMNÍ

Běžné přípravky pro intimní hygienu jsou plné chemie hormonálních disruptorů. Naše mýdlo je protizánětlivé, hojivé a zcela přírodní. 

 

Menstruační kalíšek GOODIE

GAIA CUP - KALÍŠEK + SLIPOVÁ VLOŽKA + ČISTÍCÍ PRÁŠEK

Když chcete říct “ano” komfortu a “ne” zbytečnému odpadu během menstruace. 




Úprava jídelníčku umožňuje převzít kontrolu nad vlastním zdravím. Jídlo je zkrátka lék, který pomáhá s hormonální nerovnováhou i bolestivou menstruací. 

 

Autor článku: Lída Dubinská