Stres: Zaručené tipy, jak ho zmírnit

Stres tady byl, je a bude. Ať děláme, co děláme, současná doba nám nedovolí se mu zcela vyhnout. Zmírnit ho ale rozhodně můžeme! A lze změnit také to, jak ho prožíváme. Podzim je tu, temných dnů přibývá, pojďme se tedy společně připravit a účinně se obrnit! 

 d667a106-b045-4890-b16d-aedb3f202c25 (1)

 

Co se v článku dozvíte?

  • Co to stres vlastně je 
  • 5 způsobů, jak mu předcházet
  • Jak ho zmírnit, když se dostaví
  • Které produkty pomohou na něj vyzrát


Co je to stres definice

Všichni nejspíš poznáme, když v něm jsme. Umět ho pojmenovat je trochu obtížnější. Když to velmi zjednodušíme, jedná se o reakci těla na nějaké výzvy nebo požadavky zvenčí. Tyto výzvy mohou pramenit z každodenních drobnějších potíží i ,,velkých” problémů. Stres se poté projevuje i ve fyzické rovině – zvýšeným tepem a tlakem, žaludeční nevolností, celkovou slabostí a tíhou. Duše na tom není o nic líp. Stres umí zamávat s naším přesvědčením o nás samotných a spouštět nejrůznější emoce, třeba strach a hněv. Zajímavé je, že často přichází i po pozitivních událostech, třeba když se nám narodí dítě  nebo nás povýší v práci. 


5 způsobů, jak stresu předcházet

 

  • Zdravé jídlo

 

Ano, jídlo je alfou a omegou všeho a my ho i tentokrát musíme zmínit. To, co jíme, ovlivňuje naši náladu, energii i úroveň produkce stresových hormonů. Je důležité být v rovnováze, jíst zdravě proto neznamená se zcela vyvarovat dobrůtek. Je v pořádku si občas dát zákusek, když jsme k obědu měli salát nebo kuře. Pokud jsou ale naším hlavním zdrojem paliva nezdravé potraviny, není se čemu divit, že jsme snadno rozhození a nespokojení. Zas a znovu tedy opakujeme – vyvážená a pestrá strava je základ zdraví

 

  • Kvalitní spánek

 

Dospělý člověk by měl denně spát 6-8 hodin, přičemž více je lépe. Možná se to zdá jako jasná věc a malichernost, ale ruku na srdce – kdo z nás má opravdu zažitou spánkovou rutinu, tedy chodí spát a vstává v podobný čas? Dlouhý a hluboký spánek podporuje správnou činnost všech orgánů a harmonizuje tělo i mysl. Spánek má rád nejspíš každý, ale není naší prioritou, což je velká škoda. Pozor bychom měli dávat i na modré světlo z obrazovek, které nabourává cirkadiánní rytmy. Před spaním tedy radši koukat do knížky. 

 

  • Pravidelný pohyb

 

Udělat si každý den čas na cvičení není nic jednoduchého, pokud se to ale naučíme, mnohem častěji pocítíme štěstí. Stres se rychle ztratí, když se zhluboka nadechneme a vyběhneme ven,  nebo když se v nějakém sportu utkáme s přáteli. Cvičení odvádí pozornost od starostí i v mozku uvolňuje chemikálie, díky kterým se cítíme lépe. Když se pravidelně hýbeme, jsme se sebou více spokojeni, více se přijímáme, a tak starostem dáváme menší prostor. A kdo se hýbe, ten také dobře spí

 

  • Rovnováha povinností a zábavy

 

Jako účinná prevence stresu funguje vyvažování povinností s aktivitami, které nás baví, třeba trávením času s přáteli. Všechno je o rovnováze – dožene nás, když budeme pouze pracovat, stejně jako nebudeme spokojeni, když budeme jenom ,,odpočívat”. Život je nesmírně barevný a stojí za to dát prostor všem jeho odstínům. Jasně, jsou dny, kdy je povinností nad hlavu a na odreagování prostor nezbývá, v rámci týdne bychom si ale měli nechat prostor na oddych a regeneraci

 

  • Životní management

 

Zní to možná komplikovaně a opruzantně, ale držet otěže ve svých rukou a vědět, kam míříme, je pro spokojený život zásadní. Když nevíme, kam jdeme, pravděpodobně do smysluplného cíle nedojdeme. Kalendář (nebo diář) a zápisník pomáhají mít přehled ve všech aktivitách, povinnostech, termínech i plánech na zábavu. Dělejme si každý den prostor pro zamyšlení, jak se věci vyvíjí. Na čem potřebujeme zapracovat? Co dodělat? Udělat si čas? A nesmíme zapomenout – zvládání stresu je také o překonávání prokrastinace

Jak zmírnit stres, když se dostaví 

Občas se to stane – stres na nás spadne jako deka a znemožní nám normální fungování. Nemá smysl se na sebe zlobit nebo ho ignorovat. Rešerší nejrůznějších zdrojů jsme dali dohromady tento poměrně vyčerpávající seznam rychlých řešení. V řadě aktivit najde každý takovou, která ho bude bavit. 

  1. Pusťte si svou oblíbenou píseň. Sedněte si někam do klidu a poslouchejte ji. 
  2. Dýchejte. Pomalé nádechy a výdechy udělají super službu. Vyzkoušet na to můžete i nějakou aplikaci. 
  3. Vyjděte na slunce. Nebo si zajděte na pár minut do solárka. Světlo podporuje tvorbu serotoninu, šťastného hormonu. 
  4. Vydejte se na rychlou procházku. Stačí pár minut, které rozproudí krev a pročistí zahlcenou hlavu. 
  5. Zavřete oči. Stačí moment. I když jste u pracovního stolu nebo ve škole. Pomůže to znovu získat klid a soustředit se. Ať si každý myslí, co chce. 
  6. Sepište si seznam úkolů na jedno místo. Nepořádek stres podporuje. Srovnáte si myšlenky i priority a můžete odškrtávat hotové. 
  7. Dejte si kousek čokolády. Pouhý jeden čtvereček uklidňuje nervy. Hořká čokoláda totiž reguluje hladinu stresového hormonu kortizolu. 
  8. Pomazlete se s domácím mazlíčkem. Několik minut láskyplného kontaktu se zvířetem prokazatelně zlepšuje náladu a pomáhá se uzemnit. 
  9. Ochlaďte se studenou vodou. Ideální je zchladit si zápěstí a ušní boltce, kde jsou velké tepny a jejich osvěžení zklidní celé tělo.
  10. Napijte se zeleného čaje. Obsahuje mj. L-theanin, chemickou látku, která pomáhá zmírňovat hněv. 
  11. Zapište si myšlenky. Papír snese všechno a přinese rychlou úlevu. Pište, škrábejte, kreslete, popusťte uzdu emocím. 
  12. Zavolejte příteli. Sdílená starost = menší starost. Když vás něco trápí, podělte se o své pocity s někým, s kým se máte rádi. 
  13. Smějte se. Smích je opravdu účinný lékař. Pusťte si nějaké funny video, přečtěte si vtípek, zkrátka se nějak pobavte. Rozproudí to krev a uleví. 
  14. Počítejte pozpátku. Uklidněte se počítáním do 10 a pak zpět. Zaměstná to mysl a rychle vás zrelaxuje. 
  15. Promasírujte si ruce. Masáž rukou může uklidnit bušení srdce. Začněte hnětením svalu pod palcem a pokračujte dalšími prsty. 


Produkty, které pomáhají k duševní pohodě 

Pakliže jste zavítali na náš blog, asi znáte náš sortiment. Zakládáme si na věcech přírodních, zdravých, harmonizujících. V nabídce GOODIE je proto celá řada produktů, jež stres odhánějí. Přinášíme ovšem výběr těch, které se opravdu rychle osvědčí. 

3128 (1)

MACA KAPSLE 4X POWER BIO 150 KS

 

Maca je zkrátka zlato! Tenhle legendární dar přírody je ideální podporou pro fyzické i duševní zdraví. Macu začali pěstovat už dávní Inkové. Pomáhala jim být odolnější, energičtější a vitálnější. Její účinky jsou dalekosáhlé a my nejsme vůbec překvapeni momentální popularitou tohoto produktu. 

 

2657

CBD - KONOPNÝ OLEJ 10% FULL SPECTRUM 10 ML

 

Extrakt z konopí bez psychotropních účinků působí příznivě na řadu fyziologických procesů. Stačí pár kapek denně a protizánětlivé a antidepresivní účinky se dostaví. Naše kapky jsou navíc české produkce! 

 

3179

ASHWAGANDHA BIO, RAW 150 G

 

Ajurvéda ji pro své blahodárné účinky využívá tisíce let. Nejenže nás posiluje vůči stresu a vyčerpání, ale působí také jako silný antioxidant a má omlazující účinky. Začtěte se do našeho staršího blogového článku, který tuto zázračnou bylinu do podrobna představuje, a vyzkoušejte její sílu. 



Dovolíme si ještě jednu radu na závěr. Stres si často způsobujeme sami – bojíme se, co přijde, a vytváříme si živé scénáře. Funkčním lékem na všechno je být tady a teď. Naše mysl je často až moc kreativní a vidí věci černější, než jsou. 

 

Přejeme vám dny plné radosti. Za stres skoro nic nestojí. 

Autor článku: Lída Dubinská

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení