TOP 5 bylin pro lepší spánek

Každý, kdo zažil bezesné noci, moc dobře ví, jak rychle začne únava spojená s nespavostí ovlivňovat kvalitu každodenního běžného života. Dobrý spánek je totiž nedílnou součástí našeho zdraví a štěstí, stejně jako zdravá strava nebo fyzická aktivita.

Pojďme si představit TOP 5 bylinek, které podporují přirozené procesy těla a mysli, napomáhají k lepšímu průběhu spánku a udržují naše „já“ v celkové pohodě.

SLEEP - BYLINNÝ ČAJ NA SPANÍ GOODIE

 

V tomto článku se dozvíte, jak se spánkem pomůže:

  • Ashwagandha/Withanie snodárná (Withania somnifera)
  • Kozlík lékařský (Valeriana officinalis)
  • Chmel otáčivý (Humulus lupulus)
  • Meduňka lékařská (Melissa officinalis)
  • Třezalka tečkovaná (Hypericum perforatum)

 

Ashwagandha

Ne nadarmo patří Ashwagandha mezi nejdůležitější byliny ajurvédy. Připisují se jí mnohé schopnosti, mimo jiné podporuje optimální zdraví nervového systému a zvyšuje odolnost vůči stresu.

Působí přímo na hladiny stresového hormonu kortizolu, čímž pocitově snižuje množství vnímané úzkosti. Díky tomu má příznivý vliv na zklidnění celého těla [1]
. A protože je právě stres častým důvodem nedostatečného spánku, je Ashwagandha skvělou volbou pro řešení problémů s nespavostí.

BYLINY NA SPANÍ - ASHWAGANDA

ASHWAGANDHA BIO, RAW 150 G

Konzumací 100% prášku z kořene ashwagandhy podpoříte (nejen) celkovou duševní pohodu.

 

Kozlík lékařský

Kozlík je často označován jako „přírodní diazepam“ a už od starověkého Říma a Řecka ho lidé používají k léčbě poruch spánku. Dokonce se využívá jako přírodní náhrada a první pomoc při odvykání od předepisovaných léků na spaní.

Kozlík zvyšuje produkci serotoninu neboli „hormonu štěstí“ [2], díky kterému se cítíme šťastně a spokojeně. Nízké hladiny serotoninu mají za následek pocity deprese, ale i špatný spánek a noční můry.

BYLINY NA SPANÍ - KOZLÍK

 
Fráze: „Dobrou noc a krásné sny!“ dostává s kozlíkem lékařským úplně jiný rozměr.

 

Chmel otáčivý

Chmel je mnohem všestrannější rostlinou, než by se mohlo na první pohled zdát. Mimo jiné má vliv na cirkadiánní rytmus těla neboli biologické hodiny, které mají za úkol pravidelné a opakující se kolísání bdělosti a aktivity. 

Chmel snižuje noční aktivitu, udržuje správný biorytmus a pomáhá tak tělu usnout ve chvíli, kdy odpočívat a spát má [3].

BYLINY NA SPANÍ - CHMEL


Sedativních účinků chmelu si všimli již evropští rolníci v 11.století, když při práci na chmelových polích usínali mnohem častěji než jindy.

 

Meduňka lékařská

Nedostatek spánku způsobuje nadměrnou tvorbu stresových hormonů a stres velmi snadno rozhodí náš trávicí systém. Meduňka řeší všechny tyto problémy naráz. 

Pomáhá zkracovat dobu potřebnou k usnutí, zároveň působí proti nadměrnému stresu a jako bonus zmírňuje i zažívací obtíže včetně nadýmání a plynatosti. Zdá se, že zdravý spánek je pro meduňku doslova posláním.

BYLINY NA SPANÍ - MEDUŇKA


Meduňka patří mezi prastaré léčivky s dlouhou historií. První zmínky pochází již z roku 40 našeho letopočtu, kdy se meduňkové listy přikládaly na „bodnutí jedovaté šelmy a kousnutí šílených psů“.

 

Třezalka tečkovaná

Třezalka je nedílnou součástí tradiční medicíny a označení „přírodní antidepresivum“ si skutečně zaslouží. Snižuje příznaky mírné až středně těžké deprese stejně účinně jako antidepresiva na předpis [4]

Mimo to, že reguluje náladu, tak zvyšuje produkci melatoninu. Tento „spánkový hormon“, jak se mu přezdívá, hraje zásadní roli v navození a udržení spánku.

BYLINY NA SPANÍ - TŘEZALKA


Listy třezalky mají ve své struktuře načervenalé tečky, které jsou viditelné při pohledu proti světlu. Obsahují červené barvivo hypericin zvané jako krev svatého Jana, odtud i angl. název pro třezalku: St. John's wort.

 

Důvěřujte přírodě

Ať už se snažíme adaptovat na nový spánkový režim nebo si jen chceme opravdu kvalitně odpočinout, přírodní prostředky a bylinné nápoje nabízí účinnou pomoc.

BYLINNÝ ČAJ NA SPANÍ - SLEEP GOODIE

 SLEEP - ČAJ PRO LEPŠÍ SPÁNEK 50 G 

⇝ zmírňuje neklid

⇝ pomáhá relaxovat

⇝ navozuje zdravý a kvalitní spánek

⇝ obnovuje emoční rovnováhu

⇝ podporuje duševní zdraví

Vsaďte na recepturu osvědčených bylin ručně sbíraných v Tatrách (kozlík lékařský, třezalka tečkovaná, meduňka lékařská, chmel, černý bez a jablka), které ve vzájemné synergii tvoří nejlepší koktejl pro snadnější usínání a kvalitní spánek.

 


Autor článku: Nicola Trompischová


1. Adaptogenic and Anxiolytic Effects of Ashwagandha Root Extract in Healthy Adults: A Double-blind, Randomized, Placebo-controlled Clinical Study, Jaysing Salve and collective, ncbi.nlm.nih.gov, published online 2019 Dec 25.
2. Valerian Root in Treating Sleep Problems and Associated Disorders—A Systematic Review and Meta-Analysis, Noriko Shinjyo and collective, ncbi.nlm.nih.gov, published online 2020 Oct 21.
3. The sedative effects of hops (Humulus lupulus), a component of beer, on the activity/rest rhythm, L. Franco and collective, ncbi.nlm.nih.gov, 2012 Jun.
4. A systematic review of St. John’s wort for major depressive disorder, Eric A. Apaydin and collective, ncbi.nlm.nih.gov, published online 2016 Sep 2.