Velký průvodce výživovými směry #1 Co jedí pescetariáni?

Snažíte se z všemožných důvodů nejíst maso, ale občas vám to nedá a dáte si rybu? Pravděpodobně patříte mezi pescetariány. Že jste o tomhle označení ještě neslyšeli nebo ano, ale nemáte jasno v jeho významu? 

 

Přinášíme první díl z našeho Velkého průvodce výživovými směry, který nás nejen s pescetariánstvím seznámí. 


GOODIE Pescetariani

Kdo je pescetarian

Velmi zjednodušeně někdo, kdo nejí maso, ale jí ryby. 

Název tohoto výživového směru vznikl na začátku 90. let kombinací italského slova pesce (ryba) a vegetarian. Vědecká literatura pescetariány řadí mezi vegetariány. 

Jejich strava je založená především na rostlinných zdrojích. Někteří pescetariáni však kromě ryb jí také mléčné výrobky a vejce. 

 

Co jedí pescetariáni? 

Jak již bylo zmíněno – vegetariánskou stravu obohacenou o ryby a mořské plody

✅ ANO - zeleninu, ovoce, luštěniny, ořechy, sladkovodní i mořské ryby, mléčné výrobky a vejce

❌ NE - kuřecí, hovězí, vepřové, divočinu apod. 

Pescetariánství je výhodné pro ty, kteří z etických důvodů nechtějí jíst maso, ale přitom si uvědomují důležitost některých výživových hodnot. Na své si v něm přijdou také ti, komu záleží na zdravé životosprávě či další, kteří v restauracích stále nechtějí jíst smažený sýr jako jedinou vegetariánskou možnost

Zajímavost: Neexistují žádná pravidla, která by definovala, jak často musíme ryby jíst, abychom se stali pescetariány. 



Výhody pescetariánství pro zdraví

Že je dobré jíst zeleninu asi všichni víme – má vliv na obezitu i různá chronická onemocnění jako je cukrovka nebo srdeční choroby

Ryby mají nízký obsah nasycených tuků a jsou bohaté na další živiny. Kromě toho jsou zdrojem širokého spektra bílkovin. To je velmi zásadní skutečnost – z ryb dostaneme všechny živiny, které potřebujeme, a přitom nemusíme bílkoviny kombinovat (přidat si nějaké obiloviny, zeleninu a luštěniny je ale vždy dobrý nápad). 

Určité druhy ryb typu losos, tuňák, makrela, sleď nebo sardinky jsou potom také dobré pro svůj obsah omega-3 mastných kyselin. Omega-3 posilují zdraví srdce a mohou snižovat příznaky artritidy nebo např. zlepšovat kondici očí.  Spousta z nás tyto látky suplementuje, přičemž jejich podstatné množství můžeme získat právě z jídla. Pescetariáni jimi proto většinou oplývají více. 



Je pescetariánská strava udržitelná? 

Jako všechno má i pescetariánství svá pro a proti. Pescetariánství je možná udržitelnější než živočišná strava založená na průmyslově chovaném skotu a drůbeži, přesto na ní ale najdeme své.  

Přestože ryby neprodukují skleníkové plyny, rybolov představuje zásadní výzvu pro vodní ekosystémy. A pro formy rybolovu není konzumace divoce ulovených ryb o nic etičtější než konzumace ryb z farmových chovů. 

Pescetariánství může být také drahé nebo obtížně udržitelné pro lidi žijící vzdáleně od pobřeží nebo sladkovodních toků. A co si budeme povídat, příliš ekologická není ani konzervace potravin. 



V GOODIE ryby sice neprodáváme, přesto máme dost produktů, na kterých si pescetariáni pochutnají…

Snímek obrazovky 2022-03-09 v 10.42.24

POMAZÁNKA - CIZRNOVÁ S MÁKEM 140 G

Ta kombinace zní možná zvláštně, ale garantujeme, že si ji zamilujete! 

Snímek obrazovky 2022-03-09 v 10.42.27

TĚSTOVINY PROTEINOVÉ - 100% ZELENÝ HRÁŠEK- FUSSILI BIO 250 G

Se spoustou rostlinných bílkovin a pro hrášek typickou chutí. 

Čokořech GOODIE

ČOKOŘECH 300 G

Lahodný krém bez přidaného cukru a soli zahrne naše buňky kvalitní porcí energie.  

Snímek obrazovky 2022-03-09 v 10.43.15

KEŠU PRAŽENÉ V PEPŘI 100 G

Ideální kombinace pro milovníky oříšků a peprné chuti. 



A co vy, držíte pescetariánskou ,,dietu”? Zajímají nás vaše zkušenosti a jaký máte na pescetariánství názor! 



Chcete se orientovat v dalších výživových směrech? Počkejte na další článek z této série, případně se podívejte na velký přehled, který pro nás kdysi sepsala Tereza Havlínová. 

 

Autor článku: Lída Dubinská

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení