Velký průvodce výživovými směry #1 Co jedí pescetariáni?

Snažíte se z všemožných důvodů nejíst maso, ale občas vám to nedá a dáte si rybu? Pravděpodobně patříte mezi pescetariány. Že jste o tomhle označení ještě neslyšeli nebo ano, ale nemáte jasno v jeho významu? 

 

Přinášíme první díl z našeho Velkého průvodce výživovými směry, který nás nejen s pescetariánstvím seznámí. 


GOODIE Pescetariani

Kdo je pescetarian

Velmi zjednodušeně někdo, kdo nejí maso, ale jí ryby. 

Název tohoto výživového směru vznikl na začátku 90. let kombinací italského slova pesce (ryba) a vegetarian. Vědecká literatura pescetariány řadí mezi vegetariány. 

Jejich strava je založená především na rostlinných zdrojích. Někteří pescetariáni však kromě ryb jí také mléčné výrobky a vejce. 

 

Co jedí pescetariáni? 

Jak již bylo zmíněno – vegetariánskou stravu obohacenou o ryby a mořské plody

✅ ANO - zeleninu, ovoce, luštěniny, ořechy, sladkovodní i mořské ryby, mléčné výrobky a vejce

❌ NE - kuřecí, hovězí, vepřové, divočinu apod. 

Pescetariánství je výhodné pro ty, kteří z etických důvodů nechtějí jíst maso, ale přitom si uvědomují důležitost některých výživových hodnot. Na své si v něm přijdou také ti, komu záleží na zdravé životosprávě či další, kteří v restauracích stále nechtějí jíst smažený sýr jako jedinou vegetariánskou možnost

Zajímavost: Neexistují žádná pravidla, která by definovala, jak často musíme ryby jíst, abychom se stali pescetariány. 



Výhody pescetariánství pro zdraví

Že je dobré jíst zeleninu asi všichni víme – má vliv na obezitu i různá chronická onemocnění jako je cukrovka nebo srdeční choroby

Ryby mají nízký obsah nasycených tuků a jsou bohaté na další živiny. Kromě toho jsou zdrojem širokého spektra bílkovin. To je velmi zásadní skutečnost – z ryb dostaneme všechny živiny, které potřebujeme, a přitom nemusíme bílkoviny kombinovat (přidat si nějaké obiloviny, zeleninu a luštěniny je ale vždy dobrý nápad). 

Určité druhy ryb typu losos, tuňák, makrela, sleď nebo sardinky jsou potom také dobré pro svůj obsah omega-3 mastných kyselin. Omega-3 posilují zdraví srdce a mohou snižovat příznaky artritidy nebo např. zlepšovat kondici očí.  Spousta z nás tyto látky suplementuje, přičemž jejich podstatné množství můžeme získat právě z jídla. Pescetariáni jimi proto většinou oplývají více. 



Je pescetariánská strava udržitelná? 

Jako všechno má i pescetariánství svá pro a proti. Pescetariánství je možná udržitelnější než živočišná strava založená na průmyslově chovaném skotu a drůbeži, přesto na ní ale najdeme své.  

Přestože ryby neprodukují skleníkové plyny, rybolov představuje zásadní výzvu pro vodní ekosystémy. A pro formy rybolovu není konzumace divoce ulovených ryb o nic etičtější než konzumace ryb z farmových chovů. 

Pescetariánství může být také drahé nebo obtížně udržitelné pro lidi žijící vzdáleně od pobřeží nebo sladkovodních toků. A co si budeme povídat, příliš ekologická není ani konzervace potravin. 



V GOODIE ryby sice neprodáváme, přesto máme dost produktů, na kterých si pescetariáni pochutnají…

Snímek obrazovky 2022-03-09 v 10.42.24

POMAZÁNKA - CIZRNOVÁ S MÁKEM 140 G

Ta kombinace zní možná zvláštně, ale garantujeme, že si ji zamilujete! 

Snímek obrazovky 2022-03-09 v 10.42.27

TĚSTOVINY PROTEINOVÉ - 100% ZELENÝ HRÁŠEK- FUSSILI BIO 250 G

Se spoustou rostlinných bílkovin a pro hrášek typickou chutí. 

Čokořech GOODIE

ČOKOŘECH 300 G

Lahodný krém bez přidaného cukru a soli zahrne naše buňky kvalitní porcí energie.  

Snímek obrazovky 2022-03-09 v 10.43.15

KEŠU PRAŽENÉ V PEPŘI 100 G

Ideální kombinace pro milovníky oříšků a peprné chuti. 



A co vy, držíte pescetariánskou ,,dietu”? Zajímají nás vaše zkušenosti a jaký máte na pescetariánství názor! 



Chcete se orientovat v dalších výživových směrech? Počkejte na další článek z této série, případně se podívejte na velký přehled, který pro nás kdysi sepsala Tereza Havlínová. 

 

Autor článku: Lída Dubinská