Velký průvodce výživovými směry #6 Veganství

Veganství se nedá považovat pouze za výživový směr, protože prakticky nikdo se veganem nestává jenom kvůli potenciálnímu terapeutickému účinku nebo aby si udržel optimální váhu. Za veganstvím se skrývají mnohem hlubší myšlenky než jen změna jídelníčku, pojďme si společně představit, které.

velky-pruvodce-vyzivovymi-smery-veganstvi-goodie


V článku se dozvíte:

  • Veganství jako životní styl, jehož popularita strmě stoupá
  • Co je a není součástí veganské stravy?
  • Výhody a nevýhody veganství 

 

Co je veganství?

Není to tak dávno, co bylo veganství považováno za ojedinělé a velmi speciální stravování. Během velmi rychlé doby se však stalo jedním z hlavních proudů životního stylu společnosti a těch, kteří se stávají vegany, ať už z etických, ekologických nebo zdravotních důvodů, rapidně přibývá a jejich počet se za poslední desetiletí zvýšil o 350 %. [1]

Mnoho lidí používá termín „vegan“ pouze k označení stravy, ale veganství už dávno není pouze výživovým směrem - jedná se hlavně o celkový způsob života, při kterém se lidé v co největší možné míře snaží svým každodenním jednáním a chováním nijak nevykořisťovat ostatní živé tvory.

Filozofie veganství považuje za vykořisťování jakékoliv využívání zvířat k lidskému užitku, proto se vegani ve většině případů snaží vyloučit veškeré formy krutosti vůči zvířatům z naprosto všech aspektů svého života - od živočišné stravy přes oblečení ze zvířecí kůže či peří až po kosmetiku testovanou na zvířatech.

Co (ne)jedí vegani?

Narozdíl od vegetariánů, kteří ze svého jídelníčku vyřazují zejména maso a masné výrobky, vegani nekonzumují vůbec žádné potraviny živočišného původu a jejich strava je tak opravdu čistě rostlinná.  

  • ✅ luštěniny a obiloviny
  • ✅ ořechy a semena
  • ✅ zelenina a ovoce  
  • ❌ maso
  • ❌ vejce a produkty z nich
  • ❌ mléčné výrobky 

Příroda nabízí hned několik poměrně jednoduchých alternativ, jak udělat z jídel klasických právě jídla veganská. Maso se běžně nahrazuje čočkou, tofu či tempehem, pečivo se místo z vajec peče ze lněných semínek a kravské mléko má svou rostlinnou variantu v podobě mlék z kokosu, sóji, konopí nebo ořechů.

Výhody veganství

Veganská strava se na první pohled může zdát značně omezující a tím pádem na dodržování náročná, ale ve skutečnosti nemusí být tak moc obtížná, jak byste očekávali. Veganství totiž představuje opravdu silný globální trend, a proto se s jeho rostoucí popularitou rychle zvyšuje i množství veganských produktů nabízených v obchodech. A nejen to, v současnosti můžete navštívit i nejednu veganskou kavárnu, restauraci nebo bistro. 

Výhradně rostlinná strava nabízí také několik potenciálních zdravotních přínosů, například minimalizuje riziko jakýchkoliv vedlejších účinků z antibiotik a hormonů používaných v moderním živočišném průmyslu [2]. Dalším jejím benefitem je vysoký obsah aktivních nutričních složek, jako jsou mononenasycené a polynenasycené tuky, dietní vláknina, proteiny, polyfenoly a další mikroživiny, které mají obecně značně příznivý vliv na lidské zdraví. 

V neposlední řadě má rostlinná strava oproti té živočišné mnohem menší negativní dopad na životní prostředí. Statistiky naznačují, že lidé, kteří konzumují živočišné produkty, dávají za vznik až 2,5krát většímu množství skleníkových plynů nežli vegani. [3] Výroba stravy s podílem živočišných složek také vyčerpává více zemských zdrojů, konkrétně vyžaduje až 17krát více půdy a 3krát více vody než produkce stejného množství rostlinných produktů na bázi sóji. [4] Odborníci odhadují, že pokud populace nezmění styl stravování, tak globální potravinový systém převýší do roku 2050 zdroje naší planety, přičemž veganská strava se považuje za jeden ze způsobů, jak tuto skutečnost oddálit. [5] 

Nevýhody veganství

Jedním z hlavních problémů veganského stravování je nedostatečný příjem některých základních živin, které jsou pro zdraví lidského těla nezbytné a jejichž nejbohatšími přírodními zdroji jsou právě složky živočišné. Lidé na veganské stravě by tak měli tělu dodávat například vitamin B12, vitamin D, vápník, zinek, jód a selen za pomocí vysoce vstřebatelných doplňků stravy. [6

V Goodie máme velký výběr veganských potravin a výrobků

liposomalni-b12-goodie

LIPOSOMÁLNÍ B12 (METHYLCOBALAMIN) 30 KS
Všechny naše liposomální doplňky stravy jsou veganské, včetně vitaminu B12, jehož nedostatkem trpí až 92 % veganů, a díky liposomu představují revoluci ve vstřebatelnosti - působí až 20x účinněji než běžné doplňky stravy. [7]

lnene-seminko-hnede-goodie

LNĚNÉ SEMÍNKO HNĚDÉ 500 G
Lněná semínka se po namočení používají jako pojivo pro pečení a představují naprosto perfektní rostlinnou alternativu vajec. Navíc patří mezi nejbohatší rostlinné zdroje kyseliny alfa-linolenové (ALA), která má na zdraví podobně prospěšný vliv jako omega-3 mastné kyseliny vyskytující se v rybách.

veganska-omacka-svickova-goodie

OMÁČKA - SVÍČKOVÁ VEGAN 300 G
Díky rostlinným recepturám našich pomazánek, chutney a omáček si mohou vegani pochutnat dokonce i na takové klasice, jako je svíčková omáčka s brusinkami.


TIP: Pokud i vy chcete přispět k zachování zdrojů Země, nebo třeba nesouhlasíte se stresem, kterému mohou být zvířata v důsledku postupů živočišného průmyslu vystavována, vyčleňte si 1 den v týdnu, kdy se budete stravovat pouze rostlinně. Takzvané „Bezmasé pondělky“ neboli Meatless Monday představují skvělý způsob, jak si vybudovat svůj vlastní repertoár oblíbených rostlinných jídel a třeba i postupně přejít na úplné veganské stravování. 


Je vám veganství sympatické a chtěli byste ho vyzkoušet? Máte nějaké obavy, kvůli kterým se zdráháte na veganskou stravu přejít? Dejte nám vědět, třeba vám pomůžeme některé zbytečné strachy rozptýlit!



Autor článku: Nicola Trompischová


1. RVegan diet in children and adolescents. Recommendations from the French-speaking Pediatric Hepatology, Gastroenterology and Nutrition Group (GFHGNP), J Lemale and collective, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, 2019 Oct
2. A ‘Life-Style Choice’ or a Philosophical Belief?: The Argument for Veganism and Vegetarianism to be a Protected Philosophical Belief and the Position in England and Wales, Paul McKeown and Rachel Ann Dunn, ncbi.nlm.nih.gov, published online 2021 Jan 16.
3. Which Diet Has the Least Environmental Impact on Our Planet? A Systematic Review of Vegan, Vegetarian and Omnivorous Diets, Bingli Clark Chai and collective, mdpi.com, 11 July 2019
4. Are the dietary guidelines for meat, fat, fruit and vegetable consumption appropriate for environmental sustainability? A review of the literature, Christian John Reynolds and collective, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, 2014 Jun 12
5. Options for keeping the food system within environmental limits, Marco Springmann and collective, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, 2018 Oct
6. Intake and adequacy of the vegan diet. A systematic review of the evidence, Dimitra Rafailia Bakaloudi and collective, sciencedirect.com, May 2021
7. Vegetarian Diet and B12 Deficiency, Sid Kirchheimer, webmd.com