Vitamin D3 a jeho role v našem zdraví - proč ho suplementovat?

Vitamin D je tzv. “slunečním vitaminem” - dokážeme ho přirozeně získat při pobytu na slunci, přesto ho většina z nás nemá dostatek. Historicky se spojoval zejména s pozitivním vlivem na metabolismus kostí, benefitů má však pro naše tělo mnohem víc. Proč jej suplementovat a jaké jsou jeho nejlepší formy? 

 

Vitamin D je stále populárnějším tématem, zejména v poslední době, kdy se objevuje mnoho studií o jeho benefitech. Možná jste už o mnohých slyšeli, rozhodně ale nebude na škodu si je připomenout a možná se dozvědět i o některých méně známých. Nejdříve ale nahlédneme do základních faktů o tomto “supervitamínu”.

 

 

Přirozené zdroje vitaminu D

 

Jedná se o v tucích rozpustný vitamín, to znamená, že ke svému efektivnímu vstřebání v těle potřebuje jako nosič molekuly tuku. Jeho výjimečnost tkví také v tom, že jsme jej schopní získávat při pobytu na slunečním světle - když sluneční paprsky dopadají na naši kůži spouští se kaskáda procesů, které ho v našem těle přemění na jeho aktivní formu, kterou je poté tělo schopné dále využívat. Před sluníčkem je tak fajn se stále neschovávat, ale naopak se mu v rozumné míře hezky vystavit!

 

Když je naše kůže vystavená slunečnímu záření, je v ní nejprve produkován previtamín D3, který následně absorbuje UVB paprsky. Následně jsou produkovány dvě další látky, které ale nemají žádný vliv na ukládání vápníku (oproti hotovému vitamínu D) - pro představu se asi jen 15% přemění na samotný vitamín D3 - příroda to chytře vymyslela, abychom se ze slunce nemohli předávkovat. Následně jako cholecalciferol putuje do jater, kde se přeměňuje na 25 (OH) D, tuto formu si měříme v krevních testech. Abychom ale získali úplnou aktivní formu, musí vitamín D doputovat ještě do ledvin, kde je jeho finální stanice pro přeměnu a kde se nám z něj stává ten nejlepší substrát pro všechny jeho benefiční funkce v našem těle, o kterých se hned dozvíme více! 

 

Důležité je však také vědět, že aby tato přeměna vitamínu D na jeho aktivní formu proběhla co nejlépe, potřebujeme mít v těle i dostatek hořčíku. Enzymy vytvářející aktivní formu vitamínu D v játrech a ledvinách totiž nemohou efektivně pracovat bez dostatečného množství magnesia. To je také důvod, proč jsme hořčík zahrnuli už rovnou do našeho komplexu vitamínu D3 s K2. O nedostatek magnesia už se tak nemusíte bát!

 

Kromě slunečního světla jsme schopni vitamín D v menším množství získat i z některých potravin, jeho bohatými zdroji jsou především různé druhy ryb - losos, sleď, olej z tresčích jater, nebo také vaječné žloutky. Velmi však záleží na kvalitě těchto potravin - například z divokého lososa loveného v moři můžeme získat přes 900 IU (mezinárodních jednotek), oproti tomu z lososa farmového, který se běžně prodává ve velkých obchodech, jsme schopni získat jen zhruba 25% takového množství. 

 

 

  • Podporuje naši imunitu

 

 

Nejčastěji se vitamín D spojuje s pozitivními účinky na stav našeho imunitního systému, což pro nás v dnešní době může být jedním z jeho největších přínosů. Napomáhá totiž antimikrobiální a antivirotické aktivitě některých imunitních buněk. Je také protizánětlivý, takže může napomáhat snížení míry chronického zánětu. Vitamin D všeobecně napomáhá aktivitě mnoha druhů našich imunitních buněk, které jsou tak díky němu schopné lépe reagovat na nebezpečí. 

 

Nedostatek tohoto vitamínu se také v posledních letech prokázal jako jeden z faktorů pro rozvoj autoimunitních onemocnění, kterých po celém světě stále přibývá. Nedostatek vitamínu D se objevuje například u lidí s revmatoidní artritidou, roztroušenou sklerózou, nebo syndromem dráždivého střeva - čím nižší saturace tímto nutrientem, tím horší se ukazuje stav těchto onemocnění. Optimální hladina vitamínu D se tak dá považovat i za prevenci před rozvojem autoimunity. 

 

 

  • Prospívá našim střevům

 

 

A protože mnozí z vás už možná slyšeli, že přes 70% naší imunity se nachází ve střevech, nebude pro vás takové překvapení i významný prospěšný účinek vitamínu D na slizniční imunitu a také i stav střev, který také významně ovlivňuje naše celkové zdraví. Vitamín D pomáhá udržovat integritu naší střevní stěny tak, aby nepropustila do těla nic, co tam nemá své místo. Navíc také zde přispívá svojí antimikrobiální funkcí a chrání nás před nežádoucími patogeny. 

 

 

  • Udržuje naše kosti zdravé

 

 

Stejně tak jako se o vápníku ví, že je důležitý pro naše kosti, je i o vitamínu D často známé, že je při tom jeho parťákem. Pokud máme nedostatek déčka, nemůžeme dostatečně vstřebávat vápník a dokonce časem díky tomu začneme ztrácet i část uloženého vápníku ze zubů a kostí. Ať už tedy vápníku přijímáme kolik chceme, nikdy ho dostatečně nevyužijeme, pokud k němu nebudeme mít i správnou hladinu vitamínu D. 

 

Déčko však není jediným parťákem vápníku pro jeho správné vstřebání - oba ještě rádi do party přijmou vitamín K2. Ten spolupracuje s vitamínem D, který zlepšuje vstřebatelnost vápníku - K2 následně zajišťuje to, že vápník, který déčko “vytáhne” z příchozích zdrojů, poputuje na správná místa - do kostí a zubů. Proto i náš vitamín D je v tabletách společně s K2, aby jeho benefity byly co nejlepší!

 

 

 

  • Chrání nás před depresí

 

 

S tím, jak přichází podzim a venku je méně sluníčka se může mnoho z nás cítit častěji sklesle, smutně a až depresivně. Jedním z důvodů může být i nedostatek slunečního vitamínu, jehož nedostatek se v mnoha studiích ukázal jako přispívající faktor ke vzniku depresí. Lidé s nízkou hladinou vitamínu D jsou také náchylnější k rozvoji depresivních stavů, než lidé s optimální hladinou. 

 

Co může nedostatek vitamínu D způsobit? nedostatek je velmi častý

 

 

  • osteopenie, osteoporóza, zvýšené riziko zlomenin kostí
  • slabost svalů
  • zvýšené riziko vzniku rakoviny
  • zvýšené riziko vzniku autoimunitních onemocnění 
  • větší náchylnost k infekcím, nachlazením, chřipkám
  • riziko vzniku cukrovky a hypertenze 
  • únava, změny nálad

 

 

Epidemie nedostatku vitamínu D

 

Díky změně našeho životního stylu, kdy trávíme mnoho času uvnitř a jsme mnohem méně venku na slunečním světle, panuje ve světě vysoká míra nedostatku tohoto vitamínu. Pro představu se odhaduje, že až 50% světové populace nemá optimální hladinu “déčka”

 

Co způsobuje nedostatek?

  • méně času na sluníčku 
  • pokud už jsme na sluníčku, často jsme oblečení a nemohou tak na slunce reagovat všechny receptory na naší kůži
  • používání opalovacího krému, který vstřebávání vitamínu blokuje
  • někteří lidé mají genovou mutaci, která ztěžuje přeměnu vitamínu D na jeho aktivní formu
  • nedostatečná konzumace potravin bohatých na vitamín D

 

autor článku: Karolína Kubátová




Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení