Mikroživiny. Mikro….CO ?

Mikronutrienty–potřebujeme je vůbec? 

Představme si lidské tělo jako dokonalý, ale velmi složitý stroj. Makronutrienty, jako bílkoviny, sacharidy a tuky slouží jako palivo a stavební prvky tohoto stroje. Mikronutrienty pomáhjí jednotlivým komponetům tohoto stroje ke správné funkci. Každý orgán, každá buňka v lidském těle, tedy něco jako jednotlivé komponenty tohoto dokonalého stroje, potřebuje denně ke své správné funkci právě mikronutrienty. Díky nim dochází k životně důležitým procesům jako například k přeměně a transportu cukrů, produkci hormonů, rozkladu aminokyselin, k imunitním reakcím, správnému přenosu signálů v mozku neorotransmitérů apod.

Je naprosto běžné, že potravinám se připisují nejrůznější účinky, někdy až nadpřirozené schopnosti a nám nic neříkající množství vitamínů a minerálních látek.

Jaké jsou vlastně doporučené denní dávky vitamínů a minerálních látek? Každý zdroj uvádí odlišné hodnoty. Připravili jsme pro vás přehled (viz. tabulka Příloha č. 5 k vyhlášce č. 225/2008 Sb.), kde si můžete najít optimální hodnoty základních vitamínů a minerálních látek.

Tyto hodnoty respektujeme a pracujeme s nimi v souvislosti s našimi produkty. Proto nám i našim informacím můžete 100% důvěřovat.

Každý vitamín a minerální látka, stopový prvek hraje v našem těle nezastupitelnou roli. Mikronutrienty sice nedodávají tělu žádnou energii jako makronutrienty (sacharidy, bílkoviny a tuky), ale každý mikronutrient má význam, nejen na tělesné úrovni, ale zasahuje i mnohem hlouběji. Mikronutrienty a jejich hladina přímo ovlivňuje naše zdraví, psychiku, náš charakter, reakce na podněty, stresové situace, naše chování a to jakt se cítíme.

 

Kdy zbystřit a sáhnout po doplňkách stravy?

Pokud jsme zdraví, je nutné udržovat hladinu vitamínů a minerálních látek aspoň v doporučených dávkách každý den. Zaručeným způsobem, jak udržovat optimální hladinu všech vitamínů a minerálních látek je mít správně složený jídelníček zastoupený všemi složkami potravy (sacharidy, bílkoviny a tuky) z těch nejlepších možných zdrojů a vyřadit z jídelníčku potraviny s prázdnými kaloriemi jako je například bílý cukr

Jejich optimální hladinu je důležité udržovat vyváženou stravou složenou z čerstvých a dobře upravených surovin a v případě obtíží navýšit dávku určitých vitamínů nebo minerálních látek ve vyšších hodnotách než jsou doporučené denní dávky. Doporučujeme konzultovat zdravotní stav s lékařem a poradit se s odborníkem.

Zvýšenou pozornost by vitamínům a minerálním látkám měli věnovat lidé se zvýšenou fyzickou i psychickou zátěží (sportovci, těžce pracující, těhotné ženy, maminky, děti ve vývinu, ale i starší lidé).

Pokud zvažujete užívání doplňků stravy, doporučujeme nejprve sáhnout po doplňkách stravy přírodního charakteru. V naší nabídce máme směsi funkčních superpotravin, které jsme pro vás na základě vašich požadavků společně s odporníky vyvinuli. Použité suroviny pochází z nejkvalitnějších zdrojů v organické BIO a RAW kvalitě. Zpracovávají se velmi šetrným způsobem pro zachování všech živin a vlastností, neobsahují geneticky modifikované složky GMO.

Věděli jste že?

Člověk je jediný savec, který si nedokáže vytvářet vitamín C ve vlastním těle sám.

Esenciální a klíčový faktor ovlivňující vstřebávání mikronutrientů do krevního řečiště a následnému plnění svých úloh je stav našich střev. Obzvláště tlusté střevo přes jehož stěnu se vstřebávají. Ale to je velká kapitola sama o sobě. Pokud nebudeme mít střeva v pořádku, nemá smysl řešit ostatní věci.

Vitamíny

Vitamíny jsou organické sloučeniny a podílejí se na biochemických reakcích v našem těle a jsou nezbytné pro zdraví a duševní pohodu. Jsou potřebné při metabolismu tuků, bílkovin a sacharidů. Podílejí se na tělesných funkcí a výstavbě nových tkání. Preventivně působí proti stárnutí, oxidačnímu stresu, onemocněním a podporují imunitu.

Při nedostatku vitamínů nebo při špatném vstřebávání vitamínů dochází k hypovitaminóze. Hypovitaminóza i hypervitaminóza, která vzniká při předávkování vitamínama jsou nežádoucí stavy, které mohou vést i k závažným onemocněním.

Rozlišujeme 13 základních vitamínů, které podle jejich chemicko-fyzikálních vlastností rozdělujeme na rozpustné v tucích tzv. lipofilní ( A, D, E, K ) a hydrofilní rozpustné ve vodě. Lipofilní vitamíny se v tucích ukládají, hydrofilní musíme průběžně doplňovat, vylučují se močí.

 

Minerální látky a stopové prvky

Minerální látky jsou anorganické sloučeniny, které tvoří 4 % hmotnosti člověka a z toho 80 % je uloženo v kostech. Stejně důležité jako množství minerálních látek je jejich vzájemný poměr, proto nedoporučujeme zaměřit se na užívání minerálních látek odděleně, ale v kombinaci s ostatními.

 

Rozdělení minerálních látek dle potřebného množství pro člověka:

 

  • Makroelementy (vápník, fosfor, hořčík, draslík, sodík, chlor, síra) – potřeba je vyšší než 100 mg/ den

 

  • Mikroelementy (železo, zinek, měď, jód, mangan, chróm, selen, molybden, fluor, kobalt) – potřeba je nižší než 100 mg

 

  • Stopové prvky (křemík, vanad, nikl, bor, cín, kadmium, hliník, bór, arsen) – jejich množství se udává v mikrogramech μg

 

PRAVDIVÉ účinky vitamínů a minerálních látek

Každému vitamínu, stopovému prvku a minerální látce se přisuzují nespočetné účinky, někdy až nadpřirozené schopnosti po celém internetu ve kterých je těžklé se vyznat. Informace jsou zneužívány a nastává zmatek. Evropská unie proto vytvořila směrnici a seznam účinků, které byly schváleny Evropskou komisí dle Nařízení (ES) č. 1924/2006, k určitým mikronutrientům, které se mohou určité potravině připisovat až při dosažení významného množství (minimálně 15% z doporučené denní dávky daného vitamínu či minerální látky). Naším cílem je vaše 100% spokojenost a důvěra, kterou respektujeme. S ohledem k legislativě proto uvádíme pouze pravdivé a ověřené informace u každého produktu. O naše informace se můžete opřít a můžete jim důvěřovat.

 

 

Doporučené denní dávky (DDD) vitaminů a minerálních látek

 

Vitamin nebo minerální látka

jednotka

Doporučená denní dávka

Vitamin A

μg

800

Thiamin (vitamin B1)

mg

1,1

Riboflavin (vitamin B2)

mg

1,4

Vitamin B6

mg

1,4

Vitamin B12

μg

2,5

Kyselina pantothenová

mg

6

Vitamín C

mg

80

Vitamín D

μg

5

Vitamín E

mg

12

Vitamin K

μg

75

Biotin

μg

50

Kyselina listová

μg

200

Niacin

mg

16

Draslík

mg

2000

Fosfor

mg

700

Fluoridy

mg

3,5

Hořčík

mg

375

Chloridy

mg

800

Chrom

μg

40

Jód

μg

150

Mangan

mg

2

Měď

mg

1

Molybden

μg

50

Selen

μg

55

Vápník

mg

800

Zinek

mg

10

Železo

mg

14

 

Poznámka:

Doporučené denní dávky vitaminů a minerálních látek se vztahují na celkový denní příjem vitaminů a minerálních látek. Za zdroj vitaminů a minerálních látek lze považovat doplňky stravy s obsahem alespoň významného množství vitaminů a minerálních látek, za které se považuje nejméně 15 % z hodnot doporučených denních dávek uvedených v tabulce, které je obsaženo ve 100 g nebo ve 100 ml nebo v jednom balení, pokud toto balení obsahuje jednu porci.